Shippingverdenen for fulde sejl

Der er travlt i shipping for øjeblikket. Da de forskellige lande lukkede ned i 2020 i forbindelse udbruddet af CoVid-19, var der mange, der spåede, at vi nu ville gå en trang tid i møde med sammenbrud i verdenshandel og lokale økonomier.

Virkeligheden er, at der er travlt som aldrig før, og verdens økonomi er trods de store statslige omkostninger i forbindelse med at bekæmpe corona og understøtte virksomhederne, så de kan overleve, på vej frem igen.

Det har givet stor aktivitet i transporten af varer og dermed travlhed i shippingverdenen. Allerede i begyndelsen af 2021 kunne Maersk således præsentere et uventet godt regnskab for året 2020, som trods coronaen gav en større omsætning og et større overskud på over 20 mia. kroner.

Er man shippingmand, opererer man i øjeblikket i et marked med betydeligt højere fragtrater end for 1-2 år siden, og selv om de samlede transportmængder måske er lidt mindre end ellers, så betyder de stigende fragtpriser, at indtjeningen i rederierne er god. Årsagen til de stigende fragtrater er blandt andet, at mange lagde deres skibe op, da coronaen brød ud, fordi de forventede et stort fald i transportmængderne. Da faldet ikke blev så voldsomt som ventet, er der nu mangel på skibe, så prisen er steget betydeligt.

Det er ikke lutter lagkage i skibsbranchen lige nu. Coronaen har også betydet, at der er kommet huller i den forsyningskæde, der fungerer som en stor mekanisme, hvor alle de små tandhjul skal passe ind i hinanden for at en vare når frem fra eksempelvis Kina til Europa på det rette tidspunkt. Mange fabrikker i hele verden har været lukkede i en periode, og det tager måske flere år, før den fintfølende forsyningskæde er helt i orden igen. Det betyder blandt andet, at skibe må vente i havnene på containere, eller at de nogle gange slet ikke når frem til skibene, så shipping i øjeblikket kræver også en høj grad af is maven hos alle aktørerne.